3 просмотров
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд
Загрузка...

Самолет EC-130E «Commando Solo» (США)

Самолет EC-130E «Commando Solo» (США)

Боевые действия американцев в Афганистане, к удивлению многих, завершились неожиданно быстрой и убедительной победой. Весомый вклад в общий успех внесли самолеты психологической войны ЕС-130Е «Коммандо Соло», действия которых позволили подорвать боевой дух талибов.

В локальных конфликтах последнего десятилетия с участием США значительно возросла роль специальных операций, направленных на деморализацию войск противника и гражданского населения. Результат достигался путем целенаправленного влияния на сознание и образ мышления людей. Проведение подобных операций называют психологической войной.

Образ мыслей современного человека весьма зависим от масс-медиа: телевидения, радио, печатных изданий. Поэтому при создании средств ведения психологической войны именно на них и делается ставка. То есть, основным оружием, «операций влияния» являются радио- и телепередатчики, установленные на мобильных средствах. Из последних наиболее гибким и удобным оказался специализированный самолет. Он способен быстро прибыть в нужный регион и автономно действовать там длительное время, располагает мощной силовой установкой, часть энергии которой можно использовать для питания электронной аппаратуры. А главное, действуя с большой высоты, он является не только «крылатой телерадиостудией», но и «летающей антенной», обеспечивающей хорошее покрытие сигналом даже в условиях сильно пересеченной местности.

Такие специализированные самолеты появились в конце 80-х годов в США. В качестве носителя ВВС выбрали наиболее массовый «транспортник» С-130 «Геркулес», на базе модели которого С-130Е к тому времени уже были созданы «летающие командные пункты» и самолеты радиоэлектронной разведки. Все три модификации получили одинаковое обозначение — ЕС-130Е («Е» по американской системе индексации указывает на «самолет со специальным электронным оборудованием»).

Отличить их можно только по дополнительным индексам: самолет управления обозначается ЕС-130Е АВССС (построено 8 машин) . «Крылатый пропагандист» получил индекс ЕС-130Е RR и популярное имя «Ривет Райдер» («Rivet Raider»), однако оно не прижилось и вскоре повсеместно (в т.ч. на официальном уровне) изменилось — вначале на «Волант Соло», а затем на «Коммандо Соло».

По мнению экипажей, последнее лучше отражает специфику применения: «коммандо» указывает на принадлежность к силам специальных операций, а «соло» — что самолет всегда действует в одиночку.

Транспортник в качестве «радиоэлектронного» самолета хорош тем, что имеет большие внутренние объемы и изрядный запас мощности силовой установки. В просторном фюзеляже можно разместить широкий спектр оборудования и обеспечить комфортные условия работы обслуживающим специалистам, а запас мощности — использовать для выработки электроэнергии для весьма «прожорливых» передающих станций (как помеховых, так и вещательных).

ЕС-130Е RR в средине 90-х прошел несколько модернизаций и в нынешнем варианте «Коммандо Соло II» имеет комплекс аппаратуры для радиовещания в широком спектре частот и трансляции телепрограмм в общемировом цветном формате WWCTV. Шесть передатчиков, работающих в диапазоне от 450 кГц до 350 мГц, излучают сигналы с помощью 9 передающих антенн, установленных по всему самолету.

Так, продольная проволочная антенна над фюзеляжем обеспечивает максимальную мощность радиовещания в боковых направлениях, а комплекс из четырех телевизионных антенн на киле — в стороны вниз. Выпускаемая из хвостового кока приемопередающая антенна переменной длины предназначена для особо точной настройки параметров сигналов — от этого, в частности, сильно зависит качество «картинки» на телеэкранах.

Восемь радиоприемников работают в еще более широком диапазоне — от 200 кГц до 1000 мГц. Улавливаемое ими излучение поступает на 4 анализатора спектра частот, определяющих параметры принятых сигналов и позволяющих с высокой точностью настроить собственные передачи на частоту работающих радио- и телецентров противника.

В состав оборудования входят также две связных радиостанции (AN/ARC-186 и AN/ARC-164) с аппаратурой засекречивания KY-58 и система пеленгации работающих станций противника. В качестве оборонительных средств на самолете установлена аппаратура предупреждения об облучении РЛС противника AN/AAR-47 с системой отстрела ловушек для защиты от ракет как с тепловыми, так и с радиолокационными головками самонаведения, и генераторы инфракрасных помех AN/ALQ-157.

Экипаж состоит из двух пилотов, штурмана, офицера — руководителя операции и семи специалистов: инженера, специалиста по радиоэлектронному оборудованию и пяти операторов.

Как правило, «Коммандо Соло» прибывали в зону назревающего конфликта еще до начала военной фазы, чтобы в спокойной обстановке определить рабочие частоты военных линий связи и вещательных теле- и радиостанций противника. После изучения местных проблем формировалась общая стратегия психологических операций, и в наземных студиях готовились конкретные, направленные на определенные социальные группы передачи. Затем они транслировались на всех языках, на которых говорят в данном регионе.

«Коммандо Соло» обычно ведут вещание с максимальной высоты, летая по замкнутой эллиптической траектории. Этим достигается наилучшее «покрытие» сигналом, так как наиболее мощное излучение направлено вниз и в стороны от самолета. В случае возможного огневого противодействия зоны вещания располагались вдоль границ, вне досягаемости средств ПВО (Югославия, Ирак). При отсутствии угрозы (Панама, Гаити, Афганистан) самолеты действовали непосредственно над территорией страны.

Заняв эшелон в зоне, ЕС-130Е включает приемники и выпускает хвостовую антенну. После точной настройки на диапазоны, используемые армией, местным радиовещанием и телевидением, «Коммандо Соло» начинает трансляцию собственных передач, причем сразу на нескольких волнах. Вещание ведется в прямом эфире, в записи либо в режиме ретрансляции — как сказал один из офицеров 193-й эскадрильи, «мы можем принимать речь президента из Белого дома через спутник и немедленно транслировать ее в прямом эфире».

Не забыта и пресса — над густонаселенными районами практикуется сброс листовок. Оборудование для дозаправки в полете позволяет находиться над зоной вещания по 10-12 часов непрерывно.

За время своего существования 193-я эскадрилья успела «поработать» над большинством известных «горячих точек». Впервые ее «летающие телецентры» собирались применить против Ирана во время освобождения заложников из захваченного посольства, однако из-за срыва на начальном этапе операция была отменена. Но в «Буре в пустыне». ЕС-130Е уже вовсю обрабатывали иракцев с двух сторон одновременно — из Турции и Саудовской Аравии. Их программы, известные как «Голос Персидского залива», способствовали массовой сдаче в плен солдат Саддама Хуссейна.

В 1994-м «Коммандо Соло» использовались во время операции по поддержке демократии в Гаити, где вели вещание для гражданского населения. «Психологические операции» с участием ЕС-130Е проводились также в Гренаде, Панаме, Югославии и Косово.

В Афганистане «Коммандо Соло» развернули битву за умы афганцев с субботы 20 октября, после двух недель интенсивного «сотрясения мозгов» бомбами. В передачах между музыкой и новостями ненавязчиво внедрялись мысли о неизбежном поражении талибов и просьбы держаться подальше от их позиций и военных объектов. А вот бортовые телепередатчики здесь остались без употребления — Талибан запретил телевидение еще в 96-м году как противоречащее корану.

Читать еще:  Перехватчик Су-15ТМ / Т-58ТМ (СССР)

Действенность радиопропаганды косвенно можно оценить по скорости разгрома талибов: за неделю наземной операции они потеряли столицу и 25 провинций из 30, а через две недели остались только в пещерах, и это при не слишком активных атаках вдесятеро меньших по численности войск Северного альянса!

Кроме своего прямого назначения -ведения психологических операций -ЕС-130Е можно использовать в качестве самолета радиоэлектронной разведки и РЭБ, для нарушения работы систем связи, телевидения и радиовещания противника.

Самолеты «Коммандо Соло» вполне могут применяться и для сугубо гражданских целей — обеспечения местного вещания в случае стихийных бедствий и катастроф, доведения до пострадавшего населения инструкций и рекомендаций по эвакуации и т.п., временной замены региональных масс-медиа либо расширения спектра их вещания.

В 1998 году США решили пополнить парк 193-й эскадрильи, состоявшей на тот момент из 4 ЕС-130Е RR «Коммандо Соло II» (серийные номера 63-7828, 63-7869, 63-9816, 63-9817).

На основе «Геркулеса» нового поколения — C-130J, получившего новые высокоэкономичные двигатели и суперсовременную авионику, было заказано еще два самолета для «психологических операций». Первый EC-130J RR получили в 2000-м, второй — в 2001 -м. Третий — заказали в 1999 -м со сроком поставки в 2002 г.

Как показал опыт применения, практически безоружные (в общепринятом смысле) «Коммандо Соло» по своей боевой эффективности оказались покруче стратегических бомбардировщиков. Бомбы с В-1, В-52 и даже суперсовременных и баснословно дорогих В-2 просто убивали солдат и офицеров, к чему на войне быстро привыкают. Передачи же ЕС-130Е сокрушали самое главное -веру в цели борьбы и в грядущую победу, без которой любая армия теряет волю к сопротивлению.

На вооружении 193-й эскадрильи также находятся четыре самолета ЕС-130(CL) («Comfi Levi») — одних из самых секретных самолетов ВВС, известных под именами «Сеньор Хантер», «Сеньор Скаут» и «Комфи Леви». Публично один из этих самолетов демонстрировался только один раз — на Парижском авиасалоне 1993 г. Тогда же было указано его официальное предназначение — радиоперехват и глушение радиопереговоров противника. 193-я эскадрилья поставляет только летные экипажи EC-130(CL), специалисты же радиовойны придаются Командованием электронной безопасности, дислоцирующегося в Форт-Миде. Это же командование отвечает за расшифровку и анализ перехваченных сообщений. Сообщается, что самолеты ЕС-130(CL) практически перед каждым вылетом на задание перегоняются на авиабазу Эндрюс, где на них устанавливается специальная аппаратура, которая после полета демонтируется там же.

Три ЕС-130J Commando Solo III ВВС США предназначены для проведения психологических и информационных операций. Узкоспециализированное оборудование позволяет самолету вести радиопередачи и передавать цветные телевизионные сигналы различных стандартов в разных диапазонах частот. Второстепенными задачами являются постановка помех и радиотехническая разведка. Вариант ЕС-130SJ Super J используется в основном в интересах сил специальных операций.

Все ЕС-130J двух модификаций состоят на вооружении 193-го авиакрыла специального назначения Национальной гвардии штата Пенсильвания. Авиакрыло входит в состав Командования специальных операций ВВС США, штаб которого находится в Мидлтауне. В 2011 году ЕС-130J принимали участие в операции «Odyssey Dawn» в Ливии.

Military

Further Reading

EC-130E Commando Solo / Rivet Rider

The EC-130E Commando Solo (initially known as Volant Solo) is available to commanders for localized targeting of specific avenues of communication. The EC-130E exists in Comfy Levi and Rivet Rider versions. Senior Hunter aircraft flying the SENIOR SCOUT mission support Commando Solo aircraft. A multi-purpose asset capable of conducting both PSYOP and EW, the EC-130E, Commando Solo, is an airborne platform «primarily designed for PSYOP.» Commando Solo can conduct psychological broadcast missions in the standard AM, FM, HF, TV and military communications bands. Missions in Bosnia were flown at maximum altitudes possible to ensure optimum propagation patterns. Highly specialized modifications had been made to the latest version of the EC-130E. These included enhanced navigation systems, self-protection equipment, and the capability of broadcasting color television on a multitude of worldwide standards throughout the TV VHF/UHF ranges.

This weapon system is the mainstay information operations aircraft for peacekeeping and peacemaking operations and humanitarian efforts which comprise a large percentage of today’s military missions. Commando Solo conducts psychological operations and civil affairs broadcast missions in the standard AM, FM, HF, TV, and military communications bands. Missions are flown at the maximum altitudes possible to ensure optimum propagation patterns. The EC-130 flies either day or night scenarios with equal success, and is air refuelable. A typical mission consists of a single-ship orbit which is offset from the desired target audience. The targets may be either military or civilian personnel. Secondary missions include command and control communications countermeasures (C3CM) and limited intelligence gathering.

With the capability to control the electronic spectrum of radio, television, and military communication bands in a focused area, the Commando Solo aircraft can prepare the battlefield through psychological operations and civil affairs broadcasts. These modified C-130Es provide broadcasting capabilities primarily for psychological operations missions; support disaster relief operations; and perform communications jamming in military spectrum and intelligence gathering. One oversized blade antenna is under each wing with a third extending forward from the vertical fin. A retractable wire antenna is released from the modified beavertail, with a second extending from the belly and held vertical by a 500 pound weight.

Capabilities include:

  • Reception, analysis, and transmission of various electronic signals to exploit electromagnetic spectrum for maximum battlefield advantage
  • Secondary capabilities include jamming, deception, and manipulation techniques
  • Unrefueled range 2800 NM
  • Broadcasts in frequency spectrums including AM/FM radio, short-wave, television, and military command, control and communications channels

Rivet Rider modification includes:

  • VHF and UHF Worldwide format color TV
  • Infrared countermeasures [chaff/flare dispensers plus infrared jammers]
  • Vertical trailing wire antenna
  • Fire suppressant foam in fuel tank
  • Radar warning receiver
  • Self-contained navigation system

The modification added a pair of underwing pylon mounted 23X6 foot equipment pods, along with X-antennae mounted on both sides of the vertical fin. Six aircraft have been modified to the Rivet Rider configuration by the contractor, Lockheed Martin; Ontario, California.

Commando Solo and Senior Scout operations may be long or short range missions with extended orbit delays planned at the aircraft operating ceiling, and may require one or multiple air refuelings. Some missions may require a combat profile, with a low altitude profile enroute to the mission orbit area. The electronic environment may be hostile, with enemy ability to jam all communications radios and electronic transmission systems; to intercept and use intelligence information transmitted over nonsecure electronic systems and radios; and to pinpoint the position of the aircraft emitting any electronic transmission or signal.

Commando Solo supported the operation JOINT GUARD mission by shutting down anti-SFOR propaganda through radio and TV broadcasts over Bosnia-Herzegovina in support of SFOR operations. Three Air National Guard EC130E Commando Solo aircraft were deployed from the 193rd Special Operations Wing in Harrisburg, PA, to a base in Italy, an hour flight across the Adriatic Sea from Sarajevo. This was a direct response to persistent hostile Bosnian-Serb radio and television propaganda from the Karadzic faction. This same wing flew missions into Haiti during Operation UPHOLD DEMOCRACY to broadcast messages under the call sign of Radio Democracy on one AM band and three FM bands.

Читать еще:  Многоцелевой истребитель Су-27М (СССР)

Operating from Brindisi, Italy, the Commando Solo EC-130Es were equipped with high-power transmitters for TV, AM, and FM radio broadcasting. The plane’s EW capabilities also allowed it to operate as a jamming device. In this mode, Commando Solo had the potential to jam Bosnian-Serb hard-liners’ television and radio broadcasts or simply overpower their signal and replace propaganda with PSYOP programs. When used to broadcast programming over the adversary signal, the aircraft is performing a PSYOP function. The aircraft executed three test flights over Bosnia-Herzegovina in September, testing radio broadcasting equipment as a non-violent «show of force» by SFOR.

The show of force was in response to inflammatory anti-NATO and anti-SFOR propaganda broadcasted by Serbian Radio Television (SRT). SFOR had forcibly secured SRT transmitter towers in September 1997, returning them to SRT control after securing written assurances that the propaganda would stop, that more even-handed reporting would follow, and that international programming on the progress of the peace operation would be aired. The SFOR commander warned that failure to follow through on these promises would result in decisive action by SFOR. Commando Solo gave SFOR the non-lethal means of quickly neutralizing SRT transmissions in the case of non-compliance. The Commando Solo successfully relayed broadcast programs from the SFOR radio station «MIR» (Peace) without disruptions.

In mid-October 1997, unidentified elements inside the Bosnian Serb Republic (Republika Serpska or RS) sabotaged television transmitters, taking the legal government’s programming off the air in much of the eastern part of the RS. The pro-Karadzic faction resorted to propaganda to claim that the lack of normal programming was due to the «illegal» actions of the Stabilization Force. Shortly afterwards, SFOR used Commando Solo in a live mission to transmit on a frequency normally used by Bosnian Serb TV, actively countering the adversary propaganda by explaining that the absence of normal programming was due to the actions of the Bosnian-Serb leadership.

EC-130E ABCCC
EC-130E Rivet Rider / Commando Solo
EC-130H Rivet Fire / Compass Call

EC-130E ABCCC

The EC-130E ABCCC consists of seven aircraft that are used as an Airborne Battlefield Command and Control Center. The EC-130E is a modified C-130 «Hercules»; aircraft designed to carry the USC-48 Airborne Battlefield Command and Control Center Capsules (ABCCC III). These one-of-a kind aircraft include the addition of external antennae to accommodate the vast number of radios in the capsule, heat exchanger pods for additional air conditioning, an aerial refueling system and special mounted rails for uploading and downloading the USC-48 capsule. The ABCCC has distinctive air conditioner intakes fore of the engines («Mickey Mouse ears»), two HF radio probes-towards the tips of both wings, and three mushroom-shaped antennas on the top of the aircraft — and, of course, numerous antennas on the belly.

As an Air Combat Command asset, ABCCC (A-B-Triple-C) is an integral part of the Tactical Air Control System. While functioning as a direct extension of ground-based command and control authorities, the primary mission is providing flexibility in the overall control of tactical air resources. In addition, to maintain positive control of air operations, ABCCC can provide communications to higher headquarters, including national command authorities, in both peace and wartime environments.

The USC-48 ABCCC III capsule, which fits into the aircraft cargo compartment, measures 40 feet long, weighs approximately 20,000 pounds and costs $9 million each. The ABCCC provides unified and theater commanders an Airborne Battlefield Command and Control Center (ABCCC), with the capability for combat operations during war, contingencies, exercises, and special classified missions. A highly trained force of mission ready crew members and specially equipped EC-130E aircraft to support worldwide combat operations. Mission roles include airborne extensions of the Air Operations Center (AOC) and Airborne Air Support Operations Center (ASOC) for command and control of Offensive Air Support (OAS) operations; and airborne on-scene command for special operations such as airdrops or evacuations.

The ABCCC system is a high-tech automated airborne command and control facility featuring computer generated color displays, digitally controlled communications, and rapid data retrieval. The platform’s 23 fully securable radios, secure teletype, and 15 automatic fully computerized consoles, allow the battlestaff to quickly analyze current combat situations and direct offensive air support towards fast-developing targets. ABCCC, is equipped with its most recent upgrade the Joint Tactical Information Distribution System, allows real-time accountability of airborne tracks to capsule displays through data links with AWACS E-3 «Sentry» aircraft.

EC-130E Commando Solo / Rivet Rider

With the capability to control the electronic spectrum of radio, television, and military communication bands in a focused area, the Commando Solo aircraft can prepare the battlefield through psychological operations and civil affairs broadcasts. These modified C-130Es provide broadcasting capabilities primarily for psychological operations missions; support disaster relief operations; and perform communications jamming in military spectrum and intelligence gathering. One oversized blade antenna is under each wing with a third extending forward from the vertical fin. A retractable wire antenna is released from the modified beavertail, with a second extending from the belly and held vertical by a 500 pound weight.

Capabilities include:

  • Reception, analysis, and transmission of various electronic signals to exploit electromagnetic spectrum for maximum battlefield advantage
  • Secondary capabilities include jamming, deception, and manipulation techniques
  • Unrefueled range 2800 NM
  • Broadcasts in frequency spectrums including AM/FM radio, short-wave, television, and military command, control and communications channels

Rivet Rider modification includes:

  • VHF and UHF Worldwide format color TV
  • Infrared countermeasures [chaff/flare dispensers plus infrared jammers]
  • Vertical trailing wire antenna
  • Fire suppressant foam in fuel tank
  • Radar warning receiver
  • Self-contained navigation system

The modification added a pair of underwing pylon mounted 23X6 foot equipment pods, along with X-antennae mounted on both sides of the vertical fin. Six aircraft have been modified to the Rivet Rider configuration by the contractor, Lockheed Martin; Ontario, California.

Читать еще:  Вертолёт Super Lynx (Великобритания)

Commando Solo and Senior Scout operations may be long or short range missions with extended orbit delays planned at the aircraft operating ceiling, and may require one or multiple air refuelings. Some missions may require a combat profile, with a low altitude profile enroute to the mission orbit area. The electronic environment may be hostile, with enemy ability to jam all communications radios and electronic transmission systems; to intercept and use intelligence information transmitted over nonsecure electronic systems and radios; and to pinpoint the position of the aircraft emitting any electronic transmission or signal.

Commando Solo supported the operation JOINT GUARD mission by shutting down anti-SFOR propaganda through radio and TV broadcasts over Bosnia-Herzegovina in support of SFOR operations.

EC-130H Compass Call / Rivet Fire

The EC-130H Compass Call is the only US wide-area offensive information warfare platform, Compass Call provides disruptive communications jamming and other unique capabilities to support the Joint Force Commander across the spectrum of conflict. Specifically, the modified aircraft uses noise jamming to prevent communication or degrade the transfer of information essential to command and control of weapon systems and other resources. It primarily supports tactical air operations but also can provide jamming support to ground force operations.

Modifications to the aircraft include an electronic countermeasures system (Rivet Fire), and air refueling capability and associated navigation and communications systems. The upgrade of the fleet to Block 30 is underway to improve system reliability and currency, however a two year funding gap exists between first squadron completion and second squadron start. This gap and other funding reductions have forced the SPO to stretch out Blk 30 completion to FY04, causing both fiscal inefficiencies and issues of technical obsolescence. Although some funding has been cut, limiting COMPASS CALL response to new threat systems, with the software reprogrammability of the new Block 30 aircraft, analysis and development of countermeasures to threats can be further leveraged by being more timely and effective. The Block 35 initiative will inject new technology required to improve reliability and increase COMPASS CALL’s Offensive Counterinformation (OCI) capability against modern C2 systems. Major advantages are an update of receiver subsystem to satisfy current operational shortfalls and address immediate supportability problems. Procurement funding will subsequently modify/convert seven Block 30 COMPASS CALL aircraft to Block 40.

During Operation Desert Storm EC-130H Compass Call electronic warfare aircraft, operating outside Iraqi airspace, safe from Iraqi defenses, jammed communications, hindering the effectiveness of Iraq’s integrated air defense network. Rivet Fire has demonstrated its powerful effect on enemy command and control networks in Panama and Iraq.

Compass Call integrates into tactical air operation at any level. Although Compass Call primarily supports interdiction and offensive counter-air campaigns, the truly versatile and flexible nature of the aircraft and its crew enable the power of EC-130H to be brought to bear on virtually any combat situations.

The EC-130H aircraft carries a combat crew of 13 people. Four members are responsible for aircraft flight and navigation, while nine members operate and maintain the Rivet Fire equipment. The mission crew consists of an electronic warfare officer, who is the mission crew commander (MCC), and experienced cryptologic linguist is the mission crew supervisor (MCS), six analysis operators and an airborne maintenance technician (AMT).

Aided by the automated system, the crew analyze the signal environment, designate targets and ensure the system is operating effectively. Targets can be designated before the mission takes off, acquired in flight or the MCC/MCS can receive additional tasking at any time from outside agencies (i.e. Airborne Warning and Control System, RC-135 and Airborne Command and Control System.) A radio frequency signal runs from the beginning of the received path through the system and is analyzed at different points along the way. In a war situation, a signal may be received and linguists on board the plane analyze it to determine if it is an enemy signal. If the system decides there is a threat, communications would be jammed by the officer on board pressing the red buttons. On the back of the plane is microwave powered equipment which sends out high energy radio frequency output or interference.

The latest technologies, referred to as the Block 30 system, update the fleet and keep the 41st Electronic Combat Squadron�s Combat Systems Flight busy ironing out the bugs. The flight�s 25 computer and electronic warfare troops perform organizational level maintenance on EC-130H weapons systems. Block 30 totally rearranges the equipment on the EC-130H and incorporates fiber optics. There are more fiber optic terminations on this plane than any other plane flying, commercial or military today. Block 30 improvements include faster and more powerful computers and integrated work stations which enable the fleet to accomplish its primary mission of denying enemy commanders the ability to command their troops in the battlefield. Unlike Block 20, which operates through a mainframe, Block 30 is broken down into different components which communicate with each other.

The conversion to the Block 30 system, designed by Lockheed and several other contractors, has been a time-consuming project. Each plane requires approximately 16 months for modification at the Lockheed Martin Skunk Works plant in Palmdale. Unlike other weapons systems which are tested before they are bought, Block 30 was purchased before being tested. All new hardware and a five-fold increase in the amount of software, which includes over one million lines of computer code, have produced the usual minor bugs that always seem to appear with new technology improvements. One common problem is the failure of a built-in self test. The main hardware issue has been getting spares. The spare issue is a problem of manufacturers not making the number of parts and components needed. Budget cuts and appropriations have caused some of this.

Compass Call is tasked by all the unified commands and therefore subject to worldwide deployment in support of tactical air/ground forces on very short notice. The Compass Call EC-130H is flown by the 355th Wing’s 41st and 43rd Electronic Combat Squadrons, at Davis-Monthan Air Force Base, Ariz. The COMPASS CALL fleet is comprised of 13 aircraft (10PAA/ 2BAI/ 1 attrition reserve) in two squadrons (41ECS and 43ECS).

Ссылка на основную публикацию
Статьи c упоминанием слов:
Adblock
detector