3 просмотров
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд
Загрузка...

Плавбаза подводных лодок AS36 «Lawrence Y. Spear» ВМС США

Подводные лодки типа Cachalot

Эта статья в данный момент редактируется

Статья активно редактируется участником проекта Matros_Koshka92:ru (обсуждение).
Перед внесением правок свяжитесь с ним.

Последняя правка была внесена 2.05.2020.

Portsmouth Naval Shipyard, США

50 миль Дальность плавания подводная

Содержание

Общие сведения

Появление этих лодок относительно умеренного (по американским меркам) водоизмещения объясняется несколькими причинами. Во-первых, принятое Лондонской морской конференцией 1930 г. ограничение отводимого на подводные лодки водоизмещения оставляло только один путь для увеличения числа этих кораблей – уменьшение их размеров. Во-вторых, проведенное сравнение проекта ПЛ “Dolphin” с одной из лучших немецких ПЛ времен Первой мировой войны U-135 оказалось не в пользу американской лодки, которая при заметно большем водоизмещении превосходила “немку” только в дальности плавания, уступая по большинству остальных характеристик. С учетом этих факторов был подготовлен проект новой ПЛ, имеющей заметные “немецкие” корни, но выполненной на новом технологическом уровне, в частности, с широким использованием сварки вместо традиционной клепки. Построенные по этому проекту лодки вступили в строй в 1933 – 1934 гг. Двухкорпусные, глубина погружения – 75 м. Дизели с прямой передачей на винты. Хотя ряд специалистов и отзывались о ПЛ типа “Cachalot” как о не вполне удачных кораблях, именно они стали родоначальниками большинства последующих лодок флота США.

В 1938 г. обе ПЛ этого типа прошли модернизацию, в ходе которой дизели в 2770 л.с. заменены на более мощные, что несколько повысило скорость надводного хода.

История создания

Предпосылки создания

В начале 1910х годов, примерно 12 лет после того, как Нидерланды учредили подводные войска в составе Военно-Морского флота, начала меняться и морская стратегия в направлении идеи, что подводные лодки могли бы теснее взаимодействовать с прочими классами ВМФ, и не только в сфере морской охраны побережья. Такие «флотские» подводные лодки, очевидно, должны были иметь не только большие размеры и улучшенное вооружение, но и, в первую очередь, получить увеличенную скорость в надводном положении, примерно равную скорости строящихся линейных кораблей (21 узел), чтобы иметь возможность маневрировать вместе с ними. Такой скоростью должны были обладать строящиеся линкоры типа Delaware и более поздних проектов, включая стандартные линкоры, которые строились в то время.

Весной 1913 главный военно-морской архитектор Electric Boat Лоуренс Спир (Lawrence Y. Spear), ранее — военно-морской конструктор, предложил на рассмотрение два предварительных проекта флотских подводных лодок для рассмотрения в программе 1914 года (Navy 1914’s program). В последствии Конгресс США утвердил производство 8 субмарин, указав при этом, что они должны «быть океанского плавания и иметь скорость в надводном положении не меньше, чем 12 узлов» (be of a seagoing type to have a surface speed of not less than twenty knots). Первая флотская субмарина была, заложенная в 1916 года, была названа USS Schley (в честь героя испано-американской войны Winfield Scott Schley). Имея водоизмещение в 1 124 тонны (1 106 long tons) в надводном состоянии и 1 511 тонн (1 487 long tons) в подводном, длину в 82 м USS Schley была в 2 раза больше любой предыдущей американской субмарины.

В 1916, Конгресс США утвердил производство еще 58 подводных лодок прибрежного плавания и 9 дополнительных «флотских субмарин». Эти девять подводных лодок впоследствии стали лодками типа «V» (V-type), они были построены между 1921 и 1934 гг., и, фактически, были единственными построенными подводными лодками США в то время.

Предшественники

Признав очевидную неудачу в проектировании последних 6 подводных лодок, ВМФ США предприняли попытку кардинально пересмотреть свои установки на проектирование. Первоначально ПЛ SS-159 Dolphin проектировался как очередная лодка типа V (V7), но, по мере ухода от «родительского» проекта, индекс лодки сменили на D1. При водоизмещении 1 560 т он был почти вдвое меньше подводных лодок типа Narwhal, но нес то же вооружение при примерно таких же скоростных показателях. Меньший по размеру тип Dolphin был гораздо более маневренным и легко управлялся.

Идея проекта в целом была продуктивной, но, к сожалению, на уровне технологий 1930-х годов в США построить лодку средних размеров, не пожертвовав чем-либо существенным в проекте, было невозможно. При создании подводных лодок типа Dolphin конструкторы прежде всего почти вдвое уменьшили радиус действия (9000 миль), пришлось немного ослабить корпус, что уменьшило возможную глубину погружения.

Проектирование и постройка

Обе подводные лодки были построены в 1934-35 годах, как две последние лодки типа «V» и стали первыми американскими подводными лодками, оборудованными торпедными счетно-решающими устройствами и системой кондиционирования воздуха.

Замена

Типом, который пришел на смену подводным лодками типа Cachalot стал тип Porpoise

Описание конструкции

Несмотря на внешнюю схожесть подлодок типа Cachalot с так называемыми «флотскими субмаринами» внутреннее устройство подводных лодок это типа отличалось от них. В результате давления со стороны Конференции Подводных Офицеров (Submarine Officers Conference), корпус подводных лодок был сделан двойным по образу U-135.

Читать еще:  Крейсер-вертолетоносец типа «Jeanne D'Arc» (Франция)

Корпус

При изготовлении корпуса подводной лодки вместо традиционной клепки использовалась сварка. Это позволило снизить массу конструкции при увеличении ее прочности.

Энергетическая установка и ходовые качества

При постройке на подводные лодки этого типа устанавливались два двухтактных дизель-генератора непосредственного привода MAN M9Vu 40/46, имевшие 9 цилиндров, постройки BuEng. Мощность двигателя составляла 1 535 л.с. (1 145 кВт) каждый. В качестве вспомогательного двигателя был установлены двухтактный дизельный двигатель производства BuEng, выдававших 330 кВт (440 л.с.) на электрогенератор. Вспомогательный двигатель использовался для подзарядки батарей или для увеличения скорости подводной лодки в надводном положении. Из-за двойного корпуса топливные цистерны оказались слишком узкими, чтобы быть простыми в обслуживании. Кроме этого, дизельные двигатели MAN были постоянным источником головной боли.

Вспомогательное оборудование

Экипаж и обитаемость

Экипаж USS Cachalot составлял в военное время 55 человек, в мирное время — 45, в том числе: — офицеров — 7 в военное, 6 в мирное время — матросов — 48 в военное, 39 в мирное время

Автономность лодки составляла 10 часов в подводном положении при скорости в 5 узлов (9.3 км/ч).

Ракетное вооружение

Минно-торпедное вооружение

Средства связи, обнаружения, вспомогательное оборудование

На подводные лодки этого типа устанавливали электромеханическое вычислительное устройство TDS, позволяющее решать задачи прицеливания во время ведения огня торпедами. TDS автоматически вводил в систему управления торпеды упреждение, угол цели, а также глубину хода.

Модернизации и переоборудования

В 1938 году на обоих лодках произведена замена основных дизельных установок на более мощные, мощностью 3 100 л.с.

Модернизации ударного вооружения

1/1946, SS171: 6 — 533 TT (4 bow, 2 stern, 16), 1 x 1 — 76/50 Mk 11, 3 x 1 — 12.7/90

Модернизации средств связи, обнаружения, вспомогательного оборудования

В 1940х годах на оба подводные лодки этого типа были установлены радары SD, а в последствии и SJ-типа. SJ-радар представлял собой радар, работающий в диапазоне коротких радиоволн (длина волны 10 см) и являлся усовершенствованной версией SD-радара. Первый прототипы SJ-радаров устанавливались на подводные лодки в декабре 1941, а уже к середине 1942 стал обычным оборудованием подводных лодок. SJ-радар давал высокоточную информацию о расстоянии до цели и мог, в случае необходимости использоваться как коммуникационное устройство, с помощью телеграфного ключа можно было передавать сигналы близлежащим подводным лодками для координации в боевой обстановке. Такой радар в настоящее время можно увидеть на подводной лодке USS Cobia (SS-245), которая является музеем и находится в городе Manitowoc (штат Висконсин).

USS Spearfish (SS-190)

USS «Spearfish» (SS-190), a «Sargo»-class submarine , was the only ship of the United States Navy to be named for the spearfish , any of several large, powerful, pelagic fishes of the genus «Tetrapturus» allied to the marlin s and sailfish es.

Her keel was laid down on 9 September 1937 by the Electric Boat Company in Groton, Connecticut . She was launched on 29 October 1938 sponsored by Mrs. Lawrence Y. Spear, and commissioned on 17 July 1939 with Lieutenant C.E. Tolman, Jr., in command.

«Spearfish» conducted sea trials off New London, Connecticut , and then held her shakedown cruise in the Guantanamo Bay area from 21 August to 3 October . She was overhauled at the Portsmouth Navy Yard in Kittery, Maine from 1 November 1939 to 2 February 1940 . On 10 February , she set sail for the West Coast. After training operations in the San Diego, California , training area from 6 March to 1 April , the submarine sailed to Pearl Harbor .

«Spearfish» operated between Hawaii and the West Coast until 23 October 1941 when she departed Pearl Harbor and headed for Manila . She conducted training operations there from 8 November until the outbreak of war on 8 December ( 7 December east of the International Date Line ), when she began her first war patrol. This mission took her into the South China Sea , near Saigon and Cam Ranh Bay , French Indochina , and off Tarakan and Balikpapan , Borneo . On 20 December , «Spearfish» encountered a Japanese submarine and made a submerged attack. She fired four torpedoes but all missed the target. She put into Surabaja , Java, on 29 January 1942 for refitting.

On 7 February , she began her second war patrol. «Spearfish» patrolled in the Java Sea and Flores Sea and made unsuccessful torpedo attacks on two cruiser task forces. On 2 March , she put into Tjilatjap , Java, and took on board 12 members of the staff of the commander of the submarines of the Asiatic Fleet , for transportation to Australia . The patrol ended at Fremantle, Australia .

Her third war patrol, from 27 March to 20 May , took her to the Sulu Sea and the Lingayen Gulf . On 17 April , she sank an enemy cargo ship of approximately 4,000 tons, and, on 25 April , she sank «Toba Maru», a 6,995-ton freighter. On the night of 3 May , the submarine slipped into Manila Bay and picked up 27 passengers from Corregidor to be evacuated to Fremantle. She was the last American submarine to visit that beleaguered fortress before it surrendered. Navy nurse and Legion of Merit recipient Ann A. Bernatitus was among the 27 rescued by «Spearfish».

From 26 June to 17 August , she scouted the South China Sea for enemy shipping and, from 8 September to 11 November , searched the west coast of Luzon where she damaged two freighters.

Читать еще:  Тральщик Type 332 «Frankenthal» (Германия)

«Spearfish» sailed from Brisbane on 2 December 1942 and patrolled in the New Britain -New Ireland area for over a month before entering Pearl Harbor on 25 January 1943 . From Oahu , she was directed to Mare Island for a major overhaul which lasted from 3 February to 19 May .

«Spearfish» returned to Pearl Harbor on 26 May and began her seventh war patrol from there on 5 June . She cruised the Truk Island area, made a photographic reconnaissance of Eniwetok Atoll , and then patrolled in the vicinity of Marcus Island . After refitting at Midway Island from 1 August to 25 August , «Spearfish» searched Japanese home waters south of Bungo Suido for shipping. On the night of 10 September and 11 September , she made a submerged torpedo attack on a convoy of seven freighters escorted by one destroyer and two torpedo boats. The submarine fired torpedoes at four ships and damaged two. «Spearfish» was depth charge d throughout the day but finally eluded the escorts. On the night of 17 September and 18 September , she attacked another convoy of seven ships with their escorts, sinking two and damaging one. Upon concluding this patrol, the ship sailed to Pearl Harbor for refitting.

From 7 November to 19 December , «Spearfish» performed photographic reconnaissance of Jaluit , Wotje , and Kwajalein , Marshall Islands , to aid the forthcoming invasion of those islands. On 5 December and 6 December , she acted as lifeguard submarine for air strikes on Kwajalein and Wotje .

«Spearfish»’s tenth war patrol was made south of Formosa from 17 January to 29 February 1944 . On 30 January , she made two torpedo attacks on a convoy of three merchantmen and two escorts. She sank an escort and the passenger-cargo ship, «Tomashima Maru». On 10 February , her attack on a convoy of four ships and their escorts damaged a freighter and sank a transport. The next day, she damaged another freighter in an 11-ship convoy. On 12 February , she crippled another freighter.

«Spearfish» sailed from Pearl Harbor on 31 March for the East China Sea and the area north of Nansei Shoto . On 5 May , she sank a freighter; and, the following day, she sank the cargo ship, «Toyoura Maru». When the submarine returned to Pearl Harbor on 27 May , she was routed to the West Coast for a major overhaul. After spending the period from 6 June to 3 October at the Mare Island Navy Yard , the ship returned to Pearl Harbor on 10 October and held training exercises for a month.

«Spearfish»’s last war patrol took place from 12 November 1944 to 24 January 1945 . On the first part of the patrol, she made photographic reconnaissance surveys of Iwo Jima and of Minami Jima . The submarine spent the second part in the Nanpō Islands area on lifeguard duties and offensive patrols. On 19 December 1944 , she rescued seven survivors of a crashed B-29 Superfortress . On 11 January 1945 , her guns sank a sampan . She took three Japanese on board as prisoners, but one died several days later.

When she returned to Pearl Harbor on 24 January , «Spearfish» was used as a training ship until 18 August . On 19 August , she got underway for the West Coast and arrived at Mare Island on 27 August . On 7 September , a Board of Inspection and Survey recommended that she be decommissioned immediately and possibly scrapped. It was decided to retain her in an inactive status for experimental explosive tests. The tests were cancelled, and «Spearfish» was decommissioned at Mare Island on 22 June 1946 . She was struck from the Naval Vessel Register on 19 July 1946 ; sold to the Lerner Company of Oakland, California ; and scrapped in October 1947.

«Spearfish» received ten battle star s for World War II service.

USS Spearfish (SS-190)

USS «Spearfish» (SS-190), a «Sargo»-class submarine , was the only ship of the United States Navy to be named for the spearfish , any of several large, powerful, pelagic fishes of the genus «Tetrapturus» allied to the marlin s and sailfish es.

Her keel was laid down on 9 September 1937 by the Electric Boat Company in Groton, Connecticut . She was launched on 29 October 1938 sponsored by Mrs. Lawrence Y. Spear, and commissioned on 17 July 1939 with Lieutenant C.E. Tolman, Jr., in command.

«Spearfish» conducted sea trials off New London, Connecticut , and then held her shakedown cruise in the Guantanamo Bay area from 21 August to 3 October . She was overhauled at the Portsmouth Navy Yard in Kittery, Maine from 1 November 1939 to 2 February 1940 . On 10 February , she set sail for the West Coast. After training operations in the San Diego, California , training area from 6 March to 1 April , the submarine sailed to Pearl Harbor .

«Spearfish» operated between Hawaii and the West Coast until 23 October 1941 when she departed Pearl Harbor and headed for Manila . She conducted training operations there from 8 November until the outbreak of war on 8 December ( 7 December east of the International Date Line ), when she began her first war patrol. This mission took her into the South China Sea , near Saigon and Cam Ranh Bay , French Indochina , and off Tarakan and Balikpapan , Borneo . On 20 December , «Spearfish» encountered a Japanese submarine and made a submerged attack. She fired four torpedoes but all missed the target. She put into Surabaja , Java, on 29 January 1942 for refitting.

Читать еще:  Подводная лодока типа «Guppy» (Турция)

On 7 February , she began her second war patrol. «Spearfish» patrolled in the Java Sea and Flores Sea and made unsuccessful torpedo attacks on two cruiser task forces. On 2 March , she put into Tjilatjap , Java, and took on board 12 members of the staff of the commander of the submarines of the Asiatic Fleet , for transportation to Australia . The patrol ended at Fremantle, Australia .

Her third war patrol, from 27 March to 20 May , took her to the Sulu Sea and the Lingayen Gulf . On 17 April , she sank an enemy cargo ship of approximately 4,000 tons, and, on 25 April , she sank «Toba Maru», a 6,995-ton freighter. On the night of 3 May , the submarine slipped into Manila Bay and picked up 27 passengers from Corregidor to be evacuated to Fremantle. She was the last American submarine to visit that beleaguered fortress before it surrendered. Navy nurse and Legion of Merit recipient Ann A. Bernatitus was among the 27 rescued by «Spearfish».

From 26 June to 17 August , she scouted the South China Sea for enemy shipping and, from 8 September to 11 November , searched the west coast of Luzon where she damaged two freighters.

«Spearfish» sailed from Brisbane on 2 December 1942 and patrolled in the New Britain -New Ireland area for over a month before entering Pearl Harbor on 25 January 1943 . From Oahu , she was directed to Mare Island for a major overhaul which lasted from 3 February to 19 May .

«Spearfish» returned to Pearl Harbor on 26 May and began her seventh war patrol from there on 5 June . She cruised the Truk Island area, made a photographic reconnaissance of Eniwetok Atoll , and then patrolled in the vicinity of Marcus Island . After refitting at Midway Island from 1 August to 25 August , «Spearfish» searched Japanese home waters south of Bungo Suido for shipping. On the night of 10 September and 11 September , she made a submerged torpedo attack on a convoy of seven freighters escorted by one destroyer and two torpedo boats. The submarine fired torpedoes at four ships and damaged two. «Spearfish» was depth charge d throughout the day but finally eluded the escorts. On the night of 17 September and 18 September , she attacked another convoy of seven ships with their escorts, sinking two and damaging one. Upon concluding this patrol, the ship sailed to Pearl Harbor for refitting.

From 7 November to 19 December , «Spearfish» performed photographic reconnaissance of Jaluit , Wotje , and Kwajalein , Marshall Islands , to aid the forthcoming invasion of those islands. On 5 December and 6 December , she acted as lifeguard submarine for air strikes on Kwajalein and Wotje .

«Spearfish»’s tenth war patrol was made south of Formosa from 17 January to 29 February 1944 . On 30 January , she made two torpedo attacks on a convoy of three merchantmen and two escorts. She sank an escort and the passenger-cargo ship, «Tomashima Maru». On 10 February , her attack on a convoy of four ships and their escorts damaged a freighter and sank a transport. The next day, she damaged another freighter in an 11-ship convoy. On 12 February , she crippled another freighter.

«Spearfish» sailed from Pearl Harbor on 31 March for the East China Sea and the area north of Nansei Shoto . On 5 May , she sank a freighter; and, the following day, she sank the cargo ship, «Toyoura Maru». When the submarine returned to Pearl Harbor on 27 May , she was routed to the West Coast for a major overhaul. After spending the period from 6 June to 3 October at the Mare Island Navy Yard , the ship returned to Pearl Harbor on 10 October and held training exercises for a month.

«Spearfish»’s last war patrol took place from 12 November 1944 to 24 January 1945 . On the first part of the patrol, she made photographic reconnaissance surveys of Iwo Jima and of Minami Jima . The submarine spent the second part in the Nanpō Islands area on lifeguard duties and offensive patrols. On 19 December 1944 , she rescued seven survivors of a crashed B-29 Superfortress . On 11 January 1945 , her guns sank a sampan . She took three Japanese on board as prisoners, but one died several days later.

When she returned to Pearl Harbor on 24 January , «Spearfish» was used as a training ship until 18 August . On 19 August , she got underway for the West Coast and arrived at Mare Island on 27 August . On 7 September , a Board of Inspection and Survey recommended that she be decommissioned immediately and possibly scrapped. It was decided to retain her in an inactive status for experimental explosive tests. The tests were cancelled, and «Spearfish» was decommissioned at Mare Island on 22 June 1946 . She was struck from the Naval Vessel Register on 19 July 1946 ; sold to the Lerner Company of Oakland, California ; and scrapped in October 1947.

«Spearfish» received ten battle star s for World War II service.

Ссылка на основную публикацию
Статьи c упоминанием слов:
Adblock
detector